Jak skorzystać z systemu SOW – wymagania, rejestracja i logowanie, składanie wniosku.
Aby złożyć wniosek elektroniczny w systemie SOW, potrzebujesz:
• dostępu do Internetu,
• konta w systemie SOW,
• Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego. Profil Zaufany można potwierdzić w wielu instytucjach oraz on – line przy pomocy dziesięciu różnych banków (Instrukcja, jak założyć Profil Zaufany – materiał wideo w serwisie YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=OnHWBuFV_bY&feature=youtu.be).
Rejestracja w systemie SOW:
Wejdź na stronę: https://sow.pfron.org.pl/
W prawym górnym rogu znajduje się okienko rejestracji. Gdy uzupełnisz wymagane dane (imię, nazwisko, pesel, adres mailowy i numer telefonu) oraz zaakceptujesz regulamin, otrzymasz drogą mailową link aktywacyjny wraz z tymczasowym hasłem. Kliknij w link – Twoje konto zostanie automatycznie aktywowane.
Od tego momentu możesz logować się na tej samej stronie: https://sow.pfron.org.pl/
Po zalogowaniu możesz uzupełnić dane w zakładce „edycja konta”, co przyspieszy proces składania wniosków, gdyż raz wypełnione informacje będą się automatycznie uzupełniały podczas wypełniania wniosków.
W celu złożenia wniosku wybierz przycisk „Nowy wniosek” oraz zaznacz właściwe województwo i powiat. Jeśli samorząd, na którego terenie mieszkasz, prowadzi nabory elektroniczne na wybraną przez Ciebie formę wsparcia, zostaniesz przekierowany na elektroniczny wniosek. Uzupełnij go, dołącz wymagane załączniki w formie skanów i wyślij wniosek korzystając z Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego (tam, gdzie jest to wymagane).
Jeśli nie posiadasz Profilu Zaufanego ani podpisu elektronicznego, możesz wydrukować wniosek z SOW i złożyć go w wersji papierowej. Składając wniosek papierowy, poinformuj pracownika urzędu, iż wypełniłeś wniosek elektronicznie – wtedy urzędnik będzie mógł go autoryzować w Twoim imieniu i procedować w systemie SOW, a Ty w systemie SOW oraz drogą mailową będziesz otrzymywał informację, na jakim etapie rozpatrywania jest Twój wniosek.
Korzystając z bezpłatnego systemu SOW, możesz złożyć elektroniczny wniosek również w dzień wolny od pracy, 24 godziny na dobę, 365 dni w roku.
Jeżeli nie jesteś pewien, jaki wniosek powinieneś złożyć, możesz skorzystać także z Kreatora, czyli elektronicznego asystenta, który pokieruje Cię w procesie składania wniosku (https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator). Znajdziesz w nim podpowiedzi, z jakiego wsparcia możesz skorzystać, jakie są kryteria obowiązujące Wnioskodawców, jaką kwotę możesz otrzymać, jakie załączniki powinieneś przygotować i kiedy możesz złożyć wniosek.
Kreator znajdziesz na stronie logowania systemu SOW – wybierz przycisk: „Kliknij i
sprawdź, z jakiego wsparcia możesz skorzystać” (https://sow.pfron.org.pl/).
PFRON udostępnił też bezpłatną infolinię: 800 889 777 (czynna w dni robocze, godziny 9.00 – 17.00).